Uddetorp Invest säljer Onyx Sportcenter till STC

Den 1/9 blev det klart att STC tar över verksamheten i Onyx Sportcenter. Uddetorp Invest har ägt bolaget, som idag har tre träningsanläggningar i Borås, i över 10 år. Onyx grundades i slutet på 90-talet och dess anläggningar har ända sedan starten varit mycket välbesökta.

STC som nyligen öppnade en anläggning på Allégatan i Borås har funnits i Sverige i över 20 år och har idag närmare 100 anläggningar i landet.

– För oss var det rätt läge att sälja verksamheten, säger Oskar Malmén, Investment Manager på Uddetorp Invest. Han fortsätter:

– För att fortsätta ligga i framkant hade Onyx behövt flera investeringar i t.ex. nyare teknik och kanske på sikt fler anläggningar. Onyx har genom åren haft stor betydelse för många Boråsare och efter moget övervägande väljer vi nu att sälja verksamheten till en rikstäckande aktör med centrala funktioner för administration och marknadsföring samt resurser att jobba med teknikutveckling på ett sätt som en mindre aktör saknar. Jag är övertygad om att STC, som en aktör på frammarsch i branschen, kommer att kunna förvalta och utveckla verksamheten på ett bra sätt. Vi är glada att kunna bibehålla en god relation med STC genom att vårt dotterbolag, Cernera Fastigheter, tecknar avtal med STC om fortsatt långsiktig förhyrning av anläggningarna i Knalleland och Knalleporten.

Efter en intensiv period med förhandlingar föll sista pusselbiten på plats i går och verksamheten tas per omgående över av STC, dvs fr.o.m. 1 september 2020.

För frågor: Oskar Malmén, +46 730 97 40 08

Uddetorp Invest investerar i och erbjuder infrastruktur för entreprenörer och bolag som vill växa och utmana sin bransch. Vi omvandlar modiga idéer till affärer att vara stolta över. Den huvudsakliga verksamheten är aktivt hel- eller delägande i tillväxtbolag.